9080
התחברות
חברות וועדים
מופעים ופסטיבלים Gift Card זאפה אירועים הופעות בחו"ל TV זאפה

גירל פאוור!

לכבוד פסטיבל "Ladies First" הנה כמה משירי ההעצמה הגדולים

עמי פרידמן | מערכת זאפה TV | יום ד' 27.2.2019

חודש מרץ הבא עלינו לטובה מביא עמו את יום האישה הבינלאומי. לרגל פסטיבל Ladies First שחוגג לאורך החודש נשיות באשר היא, איגדנו שישה שירים שמספרים את סיפור המאבק של נשים לשוויון והכרה בכוחן.

I will Survive

מצחיק לחשוב שכשיצא ב-1978, היה "I Will Survive" שכתבו פרדי פארן ודינו פקריס, רק הבי-סייד לשיר אחר שהקליטה גלוריה גיינור. שלושת המעורבים בדבר ידעו שמדובר בלהיט, אבל מנהל חברת ההקלטות של גיינור, אדם בעל חושים לא חדים במיוחד, התעקש שהשיר בצד A של התקליט, "Substitute", הוא המוצלח מבין השניים. זה כמובן לא הרשים במיוחד תקליטנים ברחבי ארצות הברית, שהתחילו לנגן במסיבות דווקא את הבי-סייד, כשאחריהם עשו זאת גם תחנות הרדיו האמריקאיות – ומפה לשם נולד להיט ענק שמילותיו הפכו אותו על זמני.

"המנון הנזרקים והנזרקות" | גלוריה גיינור - I Will Survive | 1978

"אני אשרוד" נחשב גם היום להמנון נזרקים ונזרקות באשר הם והן, שיר על היכולת להתגבר גם על הקשה שבפרידות. עם השנים הוא הפך מזוהה עם תנועות שיווין נשיות ועם המאבק להכרה בזכויות להט"בים, עד כדי כך שב-2016 ספריית הקונגרס האמריקאי הכריזה עליו כבעל משמעות "תרבותית, היסטורית ואמנותית". ממגזין ה"רולינג סטון" דרך המצעדים האינסופיים של VH1 ועוד לא מעט כלי תקשורת מיקמו אותו במקומות הראשונים ברשימת שירי הפופ והדאנס הגדולים בכל הזמנים. הוא זכה לשלל קאברים מוכרים ברמות משתנות וגרסאות בשלל שפות, וחובבי הקריוקי שבינינו יעידו כי מדובר באחד השירים היותר פופולריים בז'אנר.

אף שלרוב הוא נחשב שיר התגברות על פרידה, למעשה כתב אותו פקריס לאחר שפוטר מ"מוטאון רקורדס", חברת התקליטים בה עבד. "הם פיטרו אותי אחרי כמעט שבע שנים", סיפר פקריס בראיון. "הייתי כותב שירים מובטל שמחשב את גורלו. הדלקתי טלוויזיה יום אחד והנה זה היה - שיר שאני כתבתי התנגן לו. לקחתי זאת כסימן לכך שדברים הולכים להסתדר עבורי. אני זוכר שקפצתי על המיטה ואמרתי 'אני הולך להצליח. אני הולך להיות כותב שירים. אני אשרוד!".

Bitch

תאמרו מה שתאמרו על "כלבתא", הלהיט האחד והיחיד של מרדית' ברוקס מ-1997, אבל עם העובדה שהותיר חותם על מצעדי הפזמונים קשה להתעלם. במקור חששו תחנות הרדיו לקרוא לילד בשמו, ועל כן הוא שוחרר כ-"Nothing in Between" -  שם קל יותר לעיכול, ורק בהמשך קיבל את שמו המקורי שוב. אף שהחלה את דרכה בתעשיית המוזיקה כשהייתה בת 15, בעת יציאתו של "Bitch", השיר המזוהה ביותר עמה (ויש שיטענו גם – היחיד) הייתה מרדית בת 38 והיה זה לה סינגל ראשון. השיר, לטענתה, עסק ב"חינוך מחדש והתכנסות".

"שיר על חינוך מחדש והתכנסות" | מרדית' ברוקס - Bitch  | 1997

"כל עוד נשים לא תוכלנה לשלב ולחשוף את הצד האפל שלהן, הן לא תהיינה שלמות", אמרה ברוקס, שמציגה בשיר את שלל צדדיה – הרכים והקשים כאחד: כלבה, מאהבת, ילדה, אמא, חוטאת, קדושה. אתם יודעים, אדם שלם קוראים לזה.  ברוקס כתבה את השיר יחד עם שלי פייקן, שבהמשך גם נמנתה עם כותבי השיר "What A Girl Wants" של כריסטינה אגילרה.

"רק מה שאת אוהבת"

 "רק מה שאת אוהבת" הוא עוד חוליה בשרשרת שירי העצמה נשית פופולריים שהקליטה גלי עטרי, טוענת לגיטימית לכתר מלכת ההעצמה הנשית הישראלית. למעשה, לא מעט מהשירים שבחרה לבצע והפכו מזוהים עמה לאורך השנים והקריירה הארוכה והמפוארת שלה היוו המנוני כוח נשי. טקסטים שהפצירו במושאי (או מושאות – לו הייתה מילה כזו, וזה אומר לא מעט) הכתיבה שלהם להרגיש, לחוות ולכבוש את העולם. "קחי את העולם כמו פרי, קחי כל מה שאפשרי", שרה עטרי את מילותיו של מאיר גולדברג, ללחנו של יצחק קלפטר. "מי שאת רוצה יבוא, אל תלכי עם מי שלא". כמובן שעדיף להתעלם כאן מפזמון השיר, בו נאמר "יום אחד יבוא מי שחיכית לו, מי שאת רוצה שיבוא", כאילו אושר הוא תלוי אביר על סוס לבן. כפי שאמרנו, זהו בטח לא שיר ההעצמה הנשי הראשון של עטרי, ששרה עוד לפני כן את "חזקה מהרוח" שכתבה אסתר שמיר והלחינה קורין אלאל.

"קחי כל מה שאפשרי" | גלי עטרי  | 2003

"היא הייתה חזקה מהחורף, היא הייתה חזקה מסופה" שרה גלי כמה שנים לפני כן, "לצמוח מכלום שהיה לה, זה סוד הכוח שלה". כמובן שגם בשיר זה מתברר שהגיבורה חיכתה כל הזמן הזה להוא שהיה "כמו אל שעלה מן הים". כן, "לבה התעורר מאי שם" ו-"עכשיו אהבה היא יודעת", אבל לפחות היא זו ש"את כל כוחותיה נתנה לו" ולא ההיפך. המהדרין גם יציינו את "השיר שיביא לך אהבה" שכתבה והלחינה לאה שבת, בו שרה גלי שוב לדמות נשית, ומפצירה בה "להילחם במה שמפחיד אותך, תהיי חזקה, לבטא את השמחה שבך נדחקה, כאילו אין איזה דבר שאת רוצה". בקיצור חרף כמיהתה האינסופית לאהבה, גלי עטרי עדיין ממשיכה לבחור לעצמה שירים שמבטאים כוח נשי ותעצומות נפש אל מול עולם מורכב. הללויה.

אפס סבלנות

ועדיין בגזרה המקומית. קשה לחשוב על מוזיקאית ישראלית שמשדרת כוח נשי מתפרץ ונטול עכבות כמו זה של מארינה מקסימיליאן, שנמצאת בשטח למעלה מעשור ורק ממשיכה לבסס את מעמדה כאחת השחקניות המוכשרות בתעשיית המוזיקה. ב-2016 היא שחררה את "אפס סבלנות" שאת מילותיו כתבה ללחן משותף שלה ושל בעלה גיא מנטש. את האלבום "ארמונות עשן", בו נכלל השיר, הקליטה מארינה יחד עם מנטש, שהיה לשותפה לחיים ובמובן מסוים גם ליצירה – וזה לא תמיד היה פשוט.

כוח נשי מתפרץ | מארינה מקסימיליאן  | 2016

האלבום הזה יצא מתוך הבית", סיפרה בראיון.  "יצרתי את האלבום עם הבן אדם הכי קרוב אליי ועם יהל(דורון, חצי הצמד גיא ויהל. ע.פ), שגם הוא הפך למשפחה....הרגשתי בטוחה להתבטא שם. זה לא מובן מאליו - אני רגילה לכתוב ממש לבד". העבודה המשותפת לא תמיד הייתה פשוטה, נוכח העובדה שבאותה תקופה הביאו מנטש ומקסימיליאן לעולם את בתם, ליצ'י.  "הריבים בינינו היו בעיקר כי הייתי בתקופה קצת קשה", סיפרה, הן בהקשר של הסתגלות לבת המשפחה החדשה והן לסיטואציה בה מצאה עצמה, מתמודדת עם מחלה במיתרי קולה. "גם עם ההקלטות באולפן הייתי עוד טרייה יחסית אחרי אלבום אחד לעומת ותק ארוך שנים של הופעות. שם הייתי קצת יותר נבוכה ומתכווצת. בשורה התחתונה - להם היה יותר קשה מאשר לי".  

I'm Every Woman

כשיצא ב-1978, היה "I'm Every Woman" לשיר שקבע את הטון לקריירת הסולו של הזמרת שאקה קאן, לאחר שעזבה את להקת ה-Fאנק בה הייתה חברה, רופוס. זהו הלהיט הראשון של מי שהלכה והפכה בעצמה סמל לכוח נשי במוזיקה השחורה, והוא נכתב על ידי ניק אשפורד וואלרי סימפסון, בעל ואישה. "אני כל אישה" מתאר את חייה של, ובכן, אישה, חזקה שהופכת את בעלה לאדם טוב יותר ובמובנים רבים –היא היציבה והעצמתית מבין השניים, וזו השולטת בקשר.

חייה של אישה חזקה | ויטני יוסטון I'm Every Woman -  | 1992

"אני יכולה להטיל עליך כישוף, של סודות שתוכל לספר", שרה שאקה, וב-1993 תשיר גם וויטני יוסטון, בקאבר מוצלח ומפורסם שהוקלט לפסקול הסרט בו כיכבה, "שומר הראש". "(אני יכולה) לרקוח שיקוי שיצית בך אש. בכל עת שתחוש סכנה או פחד, אופיע אני פתאום". אתם יודעים, כי היא כל אישה. מדובר בשיר די מהפכני, כשחושבים על זה, שמציג מערכת יחסים הטרוסקסואלית לא כדינמיקת אישה הממתינה לאביר שלה ולאחר מכן נתמכת בו. האישה, כך שרו נשים חזקות כמו שאקה וויטני, היא זו שמנהלת את יחסי הכוחות בבית. ב-2014 הקליטה אותו זמרת גדולה נוספת ששמה נקשר במאבק לשוויון, בין אם מגדרי או גזעי. והוא לא היה שיר ההעצמה הראשון שהקליטה. ולאישה הזו קראו אריתה פרנקלין.

Respect

אף שבמקור מדובר בשיר של אוטיס רדינג, אין ספק שהגרסה הפופולרית ביותר שלו היא זו של אריתה פרנקלין, אגדת הסול והאר נ' בי שהלכה לעולמה בקיץ האחרון. ההבדל בין שתי הגרסאות די מהותי: בזו המקורית מ-1965 שר רדינג אודות גבר שמפרנס את משפחתו בכבוד, ועל כן מבקש מאישתו להתייחס אליו באותו כבוד. שזה נחמד, אבל בהחלט נטול הקונטקסט הפוליטי והחברתי שליווה את הביצוע הבלתי נשכח של פרנקלין מ-1967. פרנקלין שרה אותו מנקודת מבט של אישה חזקה ועצמאית שדורשת את הכבוד המגיע לה, וברוח התקופה – גם החדירה בו משמעויות של מאבק לשוויון מגדרי. בנוסף הוא הפך להמנון למאבק לזכויות שחורים בארצות הברית, נושא בוער באמריקה של אותה התקופה, במקביל לעלייתן של תנועות לשוויון לנשים.

המנון למאבק | אריתה פרנקלין Respect | 1967

יש המאמינים שבעת הקלטת השיר הייתה פרנקלין עצמה בנישואים לא טובים ומלאי בעיות, וזה הדבר שהיווה לה השראה לשיר. "אם היא לא חיה את זה, היא לא הייתה יכולה לעשות את זה", אמר בראיון ל"רולינג סטון" המפיק המוזיקלי ג'רי וקסלר, שעבד עם שמות כמו ריי צ'ארלס, בוב דילן וכן פרנקלין עצמה. "אבל אריתה לעולם לא הייתה לוקחת על עצמה את תפקיד האישה המבוזה. שמה האמצעי היה כבוד". כשנשאלה פרנקלין כיצד היא מסבירה את הצלחת השיר, ענתה: כולם רוצים לקבל כבוד". רוצות, כלומר.

בחזרה למתחם "LADIES FIRST" של הנוסע המתמיד >>