loading...

מגזין זאפה מוזיקה//תרבות//הופעות

ערב עם פאט מת׳יני בישראל

/ 2 תגובות

כותב: גיל רוביו

שובו המשמח של גיטריסט הג׳אז הנודע לשתי הופעות בישראל מציף בהתרגשות סקרנית אצל כל חובב ג׳אז את השאלה: עם מי הוא הולך להופיע?
בקרב חובבי הופעות רוק או מעריצי אמני פופ שמגיעים לארץ במסגרת סיבוב ההופעות שלהם זאת שאלה כמעט מיותרת. ה״מנה העיקרית״ היא העניין וקשה לדמיין דיון מעמיק בקרב חובבי ביונסה, ואפילו מעריציה הנאמנים ביותר, מי יאייש את עמדת הקלידן בהופעה.
לא כך בעולם הג׳אז, שם כל אחד מהמשתתפים על הבמה הוא איבר חיוני באורגניזם החי הזה שנקרא הופעת ג׳אז מוצלחת. לצד ה- band leader, חשוב וגדול ככל שיהיה, קיים עניין רב בזהותו של ה-sideman. התרגום החופשי לעברית מעניק למונח פרשנות מעט מעליבה (שום דבר ביכולות של הנגנים הללו אינו ״צדדי״ או שולי) ולראייה, גדולי נגני הג׳אז, בעבר וגם היום, נוהגים ״לחצות את הקווים״ ולשמש כסיידמנים של יוצרים עמיתים בפרוייקטים ובהרכבים שונים. כל יוצר ג׳אז שמכבד את עצמו יטרח לעדכן באתר שלו את כל הדיסקוגרפיה המלאה שלו כמוביל, לצד תיעוד מדוקדק של כל היצירות וההקלטות בהן שימש כסיידמן, באותה מידה של גאווה המתעדת את פועלו, ולבטח כזו שנותנת את התמונה המלאה על היצירה שלו.

כשמדובר ביוצר ענק כפאט מת׳יני, בעל קריירה של למעלה מארבעה עשורים, 20 פרסי גראמי ואלבומים שנמכרו במיליונים עותקים ברחבי העולם, כל בחירה שלו במוזיקאי שיהיה חלק מרכזי בהרכב איתו הוא יוצא לטור היא מסקרנת. כשאתה במעמד שמאפשר לך להופיע כל הזמן עם כל מי שתרצה יכול מת׳יני לבחור מתוך נבחרת עילית של מוזיקאים שהם, כמו כל סיידמנים טיפוסיים, נגנים מעולים ומעוררי השראה לצד היותם יוצרים ומובילים מבטיחים בפני עצמם.

ראשון השותפים להופעה הוא המתופף הצמוד של מת׳יני ב-16 השנים האחרונות: אנטוניו סנצ׳ס, שנחשב ע״י המבקרים, הקולגות ואוהדי הג׳אז כאחד המתופפים הבולטים בסצנה כיום. בן 45, יליד מקסיקו שהחל ללמוד תופים בגיל חמש ומיד עם הגיעו לניו יורק ב-1999, הפך להיות מוזיקאי מבוקש ומבטיח שלקח חלק בהקלטת למעלה מ-100 אלבומים של יוצרים שונים ובהם גם שלושה ישראלים: הבסיסט אבישי כהן (באלבומים Colors ו-Unity)ֿ, הטרומבוניסט אבי לייבוביץ (ב-Constant Chase) והנשפנית ענת כהן (באלבום הלירי הנהדר Noir). סנצ׳ס עצמו זכה בארבעה פרסי גראמי על אלבומיו כמלחין, לצד הצלחות חסרות תקדים בהקלטות עם צ׳יק קוריאה, מייקל ברקר, צ׳ראלי היידן, גארי ברטון ואחרים.
את הפריצה הגדולה מעבר לחוגי הג׳אז עשה סנצ׳ס בזכות הפסקול שהלחין לסרט זוכה האוסקר ״בירדמן״ של הבמאי Alejandro Gonzales Iñarritu, שם נגינת התופים המבריקה שלו היוותה חלק מרכזי בצלילים המלווים את העלילה. סנצ׳ס לקח חלק בכל אחד מהפרוייקטים של מת׳יני מאז שנת 2000 והחיבור היצירתי בין השניים מזכיר לרבים ממעריציו של מת׳יני את הזוגיות המוזיקאלית הפורה שלו מימי ראשית הקריירה עם הקלידן Lyle Mays.

את עמדת הבאס בהרכב תאייש לינדה או (Linda Oh) ילידת מלזיה שעברה עם משפחתה בגיל 3 לעיר פרת׳ שבמערב אוסטרליה, שם החלה לנגן על פסנתר, באסון ולבסוף הגיעה אל הבאס החשמלי ואל הקונטרבאס. לאחר השלמת לימודיה בהצטיינות זכתה או בפרס Young Australian Artist of the Year לשנת 2010, בעקבותיו עברה לניו יורק להשלמת התואר השני בנגינה ובקומפוזיציה. או הוציאה עד היום שלושה אלבומים, הלחינה מוזיקה למספר סרטים קצרים וניגנה עם ענקים כמו ג׳ו לובאנו, Vijay Iyer, דייב דגלאס, קני ברון ואחרים. את אוזנו של מת׳יני היא צדה בהופעה באחד ממועדוני הג׳אז בניו יורק לאחריה החליט לצרף אותה לרביעיה הנוכחית שלו.

נגן הפסנתר של ההרכב סוגר למעשה מעגל אישי בהצטרפותו לרביעיה. גווילים סימקוק (Gwilym Simcock) נולד בוולש שבבריטניה והחל מה שהסתמן כקריירה מזהירה של נגן קלאסי. את לימודיו כנער עשה כפסנתרן מחונן בטריניטי קולג׳ בלונדון. קלטת ג׳אז שנתן לו המורה שלו בגיל 15 שינתה את תפיסת העולם שלו: בקלטת היו קטעים של קית׳ גארט ושל… פט מת׳יני. בעקבות ההתעמקות בעולם החדש והמסעיר שהתגלה לו, החליט סימקוק הצעיר להשלים את התואר באקדמיה המלכותית למוזיקה דווקא במגמת הג׳אז. היכולת שלו, הן כמלחין והן כמבצע, לנוע בין העולמות הפך לסימן ההיכר שלו. סימקוק הופיע עם כמה מהשמות הבולטים בסצנת הג׳אז הבריטית והבינלאומית: דייב הולנד, לי קוניץ, בובי מקפרין ואחרים. גם בנגינת הסולו הוא מצליח לבנות חטיבת קצב שלמה, לא רק מקלדת, אלא גם באס ותופים.

עוד לפני שתעלה הרביעיה לבמה, שווה לשים לב למופע הפותח של ההופעה בפארק, אותה בחר מת׳יני בעצמו – המלחין והבאסיסט הישראלי המבטיח אדם בן עזרא. אלבום הבכורה של בן עזרא “Can’t Stop Running” עורר סקרנות רבה בקרב מאזינים ומבקרים בארץ ובחו״ל והוא היה השם הבולט בערב החשיפה הבנלאומית לג׳אז ישראלי שנערך בחורף האחרון בירושלים. הלחנים המקוריים והנגינה הוירטואוזית על הבאס הפכה את בן עזרא לשם דבר, תגלית שהחלה עוד בראשית דרכו כשהחליט לשווק את היצירה שלו באמצעות היו-טיוב ולהביא את הבאס לקדמת הבמה באופן מעט שונה מהמקובל עד כה. לנגינת הסולו על הבאס, באמצעות מכשיר לופים ונקישות איתם התפרסם, הוסיף בן עזרא הרכב מלא בו הוא נע מעמדת הבאס לפסנתר, לשירה, לכלי ההקשה וחוזר חלילה.

מת׳יני מביא איתו להופעה בארץ מטען עצום של עבר מפואר עטור פרסים והערכה לצד הרכב חדשני, מגוון וצעיר שביחד עתידים להיות אחד המופעים הבולטים של הקיץ – בג׳אז והרבה הרבה מעבר לו.

לרכישת כרטיסים למופע >>

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *